Bevalling

Uitgebreide informatie over de bevalling is hier te lezen.

Plaats van de bevalling

Als je gezond bent en de zwangerschap is normaal verlopen mag je zelf kiezen waar je gaat bevallen; thuis of in het ziekenhuis. Kies je voor het ziekenhuis dan is er sprake van een poliklinische bevalling. Bij sommige verzekeraars staat hiervoor een eigen bijdrage. Echter hebben wij hierover afspraken met zorgverzekeraars waardoor dit voor zwangeren uit onze praktijk niet het geval is. Als de bevalling begint komen we eerst bij je thuis om te beoordelen hoe ver de bevalling is gevorderd. Is de bevalling goed op gang dan gaan we met je mee naar het ziekenhuis waar we je bevalling verder zullen begeleiden. Je blijft zo de vertrouwde gezichten zien tijdens je bevalling in het ziekenhuis.

Als er zich tijdens de zwangerschap of tijdens de bevalling een medische indicatie voordoet dan dragen we de zorg over aan de gynaecoloog en wordt de bevalling verder begeleid in het ziekenhuis.

Belangrijk om te weten: Heb je een keus gemaakt voor de plaats van bevalling, weet dan dat dat niet definitief hoeft te zijn. Je kunt te allen tijde terugkomen op je keus. Zorg wel dat je voor beide situaties, ziekenhuis of thuis, je spullen klaar hebt staan.

Wanneer bellen

Let op: Deze adviezen gelden vanaf 37 weken zwangerschap.
Ben je nog geen 37 weken zwanger? Kijk dan hier.

Vanaf 37 weken zwangerschap:

• Bij minder leven voelen.
  • Bij bloedverlies.
    Iets bloed- of slijm verlies is normaal maar verlies je binnen het uur meer dan een maandverband vol bel ons dan.
  • Bij vruchtwaterverlies.
    Soms gebeurt dit voordat de weeën begonnen zijn. Gebeurt dit ’s nachts, is het vruchtwater helder en het hoofdje van de baby is ingedaald, dan mag je ’s morgens bellen. Is het groen/geel/bruin vruchtwater, dan moet je meteen bellen. Als bij de laatste controle het hoofdje niet was ingedaald, ga dan liggen en bel meteen.
  • Bij een eerste kind: als je gedurende een uur krachtige pijnlijke weeën hebt die ongeveer een minuut aanhouden en met een tussenpoos van 3-5 minuten komen.
    Ben je al eens eerder bevallen bel dan als je gedurende een uur regelmatige weeën hebt om de 5 minuten.
  • Bij ongerustheid!

Hoe zijn we bereikbaar?

Op telefoonnummer 06-10224773, toets 1

Wat zet je klaar voor de bevalling

• Kraampakket
  • 10 Hydrofiel luiers
  • 2 Kruiken
  • 2 Mutsjes voor de baby
  • Klossen om het bed te verhogen. Het bed moet vanaf de matras gerekend minstens 80 cm hoog zijn
  • Bedzeil om je matras te beschermen. Het is raadzaam om dit al voor de bevalling te doen voor het geval de vliezen breken
  • Twee emmers met in één daarvan een grote vuilniszak

Belangrijk:

• Een goed zichtbaar huisnummer, ’s nachts verlicht
  • Ook al ben je van plan om thuis te bevallen, zorg wel dat er een tas klaarstaat voor het geval een ziekenhuisopname nodig is
    Omgekeerd geldt dat je alles in huis moet hebben voor een thuisbevalling (zie hierboven), ook al heb je gekozen voor een poliklinische bevalling. Dit voor het geval de bevalling zo snel gaat dat er geen tijd meer is om naar het ziekenhuis te gaan
  • Zorg dat de ruimte waarin je bevalt goed verwarmd is (±22°C) op het moment dat de baby geboren wordt

Pijnbestrijding

Tijdens de bevalling reageert je lichaam meteen op de bevallingspijn door pijnstillende endorfines aan te maken. Angst of spanning remmen de aanmaak van endorfines, rust en ontspanning bevorderen de aanmaak van endorfines. Probeer de omstandigheden te vormen zodat jij je kan ontspannen. Wil je bevallen met pijnstilling, dan kan je kiezen uit methodes met en zonder medicijnen. Bij een methode zonder medicijnen kan je denken aan het gebruik van de geboorteTENS. Lees hier meer informatie over pijnbehandeling zonder medicatie.

Voor pijnbehandeling met medicijnen moet je naar het ziekenhuis. Medicijnen kunnen bijwerkingen hebben en daarom moeten je hartslag, bloeddruk en ademhaling worden gecontroleerd. Ook de hartslag van de baby moet goed in de gaten gehouden worden omdat medicijnen ook invloed op de baby kunnen hebben. De meest gebruikte medicijnen voor pijnstilling tijdens de bevalling zijn een pompje met remifentanil of een ruggenprik. Lachgas is beschikbaar in het ziekenhuis van Heerenveen en Sneek.

Lachgas is een mengsel van (di)stikstof(oxide)(N2O) en zuurstof (O2). Het wordt ook Entonox® genoemd. Lachgas heeft een matig pijnstillend effect. Het maakt je een beetje suf waardoor je pijn minder voelt. Het is veilig voor jou en de baby. Je gebruikt lachgas tijdens een wee via een mond/neusmasker. Na de wee haal je het kapje weer weg, zo stopt de toediening vanzelf.

Remifentanil is een morfineachtige stof die wordt toegediend via een infuus, verbonden aan een pompje. Je krijgt zelf een drukknop in de hand waarmee je zelf kan bepalen hoeveel medicijnen je toegediend krijgt. Het pompje is beveiligd tegen overdosering. Remifentanil werkt snel, je hebt een gevoel van controle door de drukknop en het vermindert de pijn. Na een paar uur werkt het minder goed dus wanneer verwacht wordt dat de bevalling nog lang gaat duren wordt in het algemeen een ruggenprik overwogen. Verder kan remifentanil invloed hebben op de hoeveelheid zuurstof in je bloed, daarom moeten jij en je kind goed in de gaten gehouden worden. De invloed van remifentanil op borstvoeding is nog niet duidelijk.

Een ruggenprik is een injectie in je onderrug met een combinatie van verschillende medicijnen. De anesthesist verdoofd de huid en brengt een naald aan in de onderrug. Hiermee wordt een slangetje geplaatst. De naald wordt verwijderd, het slangetje blijft zitten. Via het slangetje kan steeds medicatie worden toegediend. Bij een ruggenprik wordt ook altijd een infuus geplaatst. Soms is het ook nodig om een katheter te plaatsen omdat je niet altijd meer zelf kan plassen. In het algemeen kan je niet staan en lopen met een ruggenprik. Een ruggenprik verdoofd de pijn goed, de meeste vrouwen voelen weinig pijn meer tijdens de weeën. Bovendien wordt je niet slaperig of suf van een ruggenprik dus maak je de bevalling helemaal mee. Toch heeft een ruggenprik niet alleen maar voordelen. Het persen duurt langer waardoor de kans op een kunstverlossing (vacuüm of tang) groter wordt. Ook is er een grotere kans op een keizersnede, op weeënzwakte waarvoor weeënopwekkers toegediend moeten worden, op een lage bloeddruk, op jeuk en een grotere kans op koorts. Sommige vrouwen houden na de ruggenprik last van hoofdpijn.

Hier is meer informatie te lezen over pijnbehandeling met medicijnen.